Arbetsmiljö
2022-06-17

Förenkla era arbetsmiljörevisioner

Revision och prestationsutvärdering är de sista stegen i kontrollcykeln för hälso- och säkerhetsledning. Organisationer måste kunna förstärka, underhålla och utveckla sina riskreducerande möjligheter. Detta möjliggörs av den ”feedback-loop” som produceras av processens slutskede, som gör det möjligt för dem att göra det samtidigt som de säkerställer fortsatt effektivitet hos ledningssystemet för hälsa och säkerhet.

Det är värt att notera att revisioner krävs enligt både Factory Act, 1948 och Building and Other Construction Workers’ (Regulation of Employment and Conditions of Service) Act 1996, och måste utföras årligen av en auktoriserad byrå eller person som godkänts av DGFASLI/ DGMS och en revisionsrapport måste lämnas till de verkställande myndigheterna.

Revision visar hur väl planer och komponenter i ledningssystem för hälsa och säkerhet implementeras. Dessutom fungerar den som en kontroll av lämpligheten och effektiviteten hos förvaltningsarrangemang och riskkontrollsystem (RCS).

Revisionsfrekvens

Behovet av en revision bestäms av den enskilde ägaren eller uppdragsgivaren utifrån specificerade myndighetskrav och andra styrande faktorer. Betydande förändringar i organisationspolicy, ledningsförändringar, teknologier eller tekniker som kan påverka OS&H-systemet, eller förändringar av själva systemet, liksom resultaten av senaste tidigare granskningar, är exempel på omständigheter som ska beaktas vid fastställande av granskningsfrekvens.

Revisorns ansvar

  1. Uppfyller gällande revisionskrav
  2. Planera och utföra tilldelade ansvarsområden på ett effektivt och ändamålsenligt sätt
  3. Håller koll på fynden
  4. Rapportera revisionsresultat
  5. Verifiera effektiviteten av korrigerande åtgärder som vidtagits som ett resultat av tidigare revisioner (om kunden begär det)
  6. Att förvara och skydda revisionsdokument och behandla privilegierad information med diskretion
  7. Samarbeta med och bistå huvudrevisorn

Vikten av prestationsgranskning och revision

Revision gör det möjligt för ledningen att säkerställa att dess policyer implementeras och har önskad effekt. Uppföljningsprogrammet kompletteras med revision.

Revision skiljer sig från inspektion genom att den utvärderar organisationens förmåga att uppfylla sina egna standarder i bred skala, snarare än att ge en ”ögonblicksbild” av en specifik plats eller lokal.

De bästa hälso- och säkerhetsrevisionssystemen kan upptäcka avvikelser från överenskomna standarder, analysera händelserna som ledde till dessa avvikelser och lyfta fram god praxis. De fokuserar på ”mjukvara”-elementen för hälsa och säkerhet, såsom arbetssystem, ledningsrutiner, instruktion, utbildning och övervakning, såväl som ”hårdvara”-element, såsom maskinbevakning och användning av personlig skyddsutrustning.

Rekommendationer

Revisorns rekommendationer till den granskade spelar en viktig roll i förbättringen av OS&H-systemet.

Det är tillräckligt att påpeka avvikelser med kravet på en organisation med väl specificerade OS&H-systemkrav. Men när dessa inte är tydligt definierade blir det viktigt att ge rekommendationer. Det finns två typer av rekommendationer:

Att förbättra systemets specificerade krav och att mer effektivt implementera systemets specificerade krav.

Den granskade bestämmer omfattningen, metoderna och medlen för att förbättra OS&H-systemet baserat på revisionsteamets rekommendationer. Rekommendationerna för att uppfylla lagstadgade och juridiska krav måste dock implementeras fullt ut.

Testa vår tjänst för lagbevakning