CSR-planering (Corporate Social Responsibility) har blivit en oundviklig prioritet för företag idag. Detta kommer i förgrunden när regeringen, aktivister och media har blivit bättre på att hålla företag ansvariga för sina sociala aktiviteter. Att utföra något socialt eller miljömässigt ansvar med ett större mål i åtanke, eller helt enkelt bidra till välmåendet för de samhällen de påverkar eller förlitar sig på, ger samstämmighet till ett företags värderingar eller syften.
Låt oss observera och undersöka de stora industrierna. Energieffektivitet och produktoptimering är kritiska områden för förbättringar inom den kemiska industrin, där utsläppen har högsta prioritet. En läkemedelsindustri måste fokusera på frågor som härrör från utsläpp av avloppsvatten och vara medveten om den växande oron med industrins regler för högrent vatten. Trafiksäkerhet, liksom hälsa och välbefinnande för omgivningen, är avgörande för transporter och logistik. Växthusgasutsläpp och avfallsutsläpp fortsätter att vara ett stort problem för olje- och gasindustrin, liksom långsiktig förvaltning av skogstillgångar och resursförvaltning för papper och massa, och övervägande av förnybara energiportföljer för kraftproduktionssektorn.
Många andra branscher följer efter: för att maximera sin positiva inverkan på sociala och miljömässiga system och samtidigt mildra pågående problem, är sammanhängande CSR-strategier avgörande.
Miljö-CSR-initiativ ger nu fler till bordet, där klimatförändringar, hållbar energianvändning och återvinning är många av de heta ämnena, med målet att motivera konkurrenskraftiga landskap. När efterfrågan på socialt ansvarsfulla organisationer växer, växer EHS och OHS sina rötter djupare och hjälper industrier att självreglera inom EHS-styrningen. Dessa kan ha en inverkan på en organisations operativa effektivitet, hjälpa till att tänka om produktdesigner eller söka efter ny eller innovativ teknik.
För att identifiera relevanta CSR-initiativ måste industrier ställa följande frågor:
- Vilka är de viktigaste frågorna att vara medveten om?
- Är de fokuserade på ekonomiska, sociala eller miljömässiga prestationer?
- Är deras strategi genomförbar när det gäller att generera effekt på marken?
- Vilken form kommer de att ta för att skapa och leverera värde?
CSR-harmonisering
Tvärfunktionella mål som överensstämmer med företagets övergripande resultat kan fastställas – Ambuja Cements är ett exempel. Deras logistikchefer identifierade lastbilsflottan som en operativ risk efter att ha upptäckt att underleverantörer körde lastbilar farligt genom byar medan de transporterade kalksten och cement. De lanserade ett körsäkerhetsprogram för att förebygga olyckor, som senare utökades till att omfatta hälsoutbildning om alkohol, tobak och hiv/aids – ett CSR-initiativ.
Företag som följer bästa praxis driver samordnade och ömsesidigt beroende CSR-program; vissa skapar delat värde, medan andra tillför mer värde till samhället. Alla dessa verksamheter är diametralt motsatta de som enbart sysslar med att skapa värde för sina aktieägare; istället arbetar de för att möta behoven i de samhällen där de verkar.