Navigera bland ISO 9001 Krav
Många företag runt om i världen, oavsett om de säljer varor eller erbjuder tjänster, följer ISO 9001 krav. Detta gäller även organisationer inom offentlig sektor och ideella organisationer. I Sverige blir ett nytt företag ISO 9001-certifierat varje dag, och vissa företag kräver till och med att andra företag ska ha denna standard för att göra affärer med dem. ISO 9001 krav och lagar följs av alla typer av företag, oavsett om de är stora eller små.
I ISO 9001 framhålls betydelsen av att integrera kvalitetsarbete med affärsstrategier. Kvalitetsaspekterna bör genomsyra den dagliga verksamheten och inte vara sporadiska inslag. Verksamhetsprocesserna bör noga granskas och prioriteras enligt deras betydelse för kvaliteten. Ständig förbättring och anpassning av verksamheten för att tillfredsställa kunders krav och behov är centralt.
En särskild betoning i ISO 9001 ligger på att vara medveten om omvärldsfaktorer och identifiera intressenter som kan påverka kvaliteten. Kunden, som är avgörande för verksamhetens framgång, är en huvudsaklig intressent. Att anpassa ledningssystemet efter den faktiska verkligheten genom att identifiera risker och möjligheter är också grundläggande.
Alltmer viktigt är även att bedöma hur verksamheten påverkar sin omgivning. Idag ses miljö- och arbetsmiljöaspekter som en självklar del ur kvalitetssynpunkt av kunder. Krav såsom att undvika barnarbete eller att inte skada miljön genom farliga utsläpp måste inkluderas och sammanfogas i kvalitetsarbetet För att få en komplett och helhetsomfattande perspektiv.
Hur påverkar ISO 9001 krav företagets medarbetare?
Ytterligare en fördel med att bli certifierad enligt ISO 9001 är möjligheten att etablera en gemensam grund och en gemensam förståelse för kvalitet och förbättringar inom hela företaget eller organisationen. Detta kan underlätta för medarbetarna att klart förstå vad som förväntas av dem och de kan tydligt se hur deras insatser bidrar till företagets övergripande mål.